Terapi

Aktuelle forløb

5 sessioner med blandet tema:

17. maj – Undgå eksamensangst og angst generelt

31. maj – Forandring

14. juni – Smerter

28. juni – Træde tilbage unden underkastelse

juli – Søvn

Eksamensangst

17. maj handler om eksamensangst.

Mens vi arbejder på at få beroliget kroppen og nervesystemet, så vi kommer til stede her og nu, fortæller jeg lidt om angst. Hvad er angst? Hvad prøver den at hjælpe med? Hvad vil være en bedre hjælp? Der vil være info om hjernen, kroppen og nervesystemet, som man kan lytte til eller lade være. Der vil være små tricks som man kan tage med sig og bruge hvis de giver mening.

Eksamensangst har fået sin helt egen side, som du kan se her.

Forandring

31. maj handler det om forandring.

Hvordan kan man både have en følelse af at være god nok som man er, og ønske at forandre noget der ikke er godt nok? Hvordan slipper man for fejlfinding og bebrejdelser, samtidig med at man tager hånd om ting man har brug for at ændre? Hvor meget kan man forandre sig og stadig være den samme?

Det kræver mod at forandre sig. Man har altid en tryghed ved det der er, også selvom det er noget dårligt. Forandring kræver også tillid til sig selv og verden; en tro på at man kan klare det der kommer, men at man ikke behøver at klare alt alene.

Smerter

14. juni handler om smerter.

Mange mennesker har tilbagevendende smerter som det vil være rart at få et andet forhold til. Alle mennesker har ondt indimellem, og det er værd at vide noget om smerter og hjernens håndtering af signalerne. Tilstanden i nervesystemet har også stor betydning for oplevelsen af smerter. Nogle smerter har også en funktion ift. andre strukturer.

Smerter har ofte den funktion at de afskærer en fra kroppen, for ikke at mærke dem. Med yin yoga øger vi kontakten med kroppen, blandt andet for at få flere forskelligartede signaler frem.

At træde tilbage

28. juni handler om at kunne træde tilbage.

Det er vigtigt at kunne træde tilbage eller træde til side. Men endnu mere vigtigt er det at kunne gøre det uden at det giver en følelse af at være submissiv eller at man skal underkaste sig.

Jo lettere det er at træde til side og give plads, uden at miste noget af sig selv, des lettere bliver mange situationer og relationer.

Søvn

Den sidste session inden sommerferien handler om søvn.

Tidspunktet for denne session ligger endnu ikke fast, da jeg gerne vil lægge sessionen sidst på dagen. Søvn kan være problematisk på forskellige måder; det kan være svært at falde i søvn, det kan være at man vågner enten midt om natten eller længe før planlagt, eller det kan være at kvaliteten af ens søvn er dårlig. Uanset hvad, har det stor indvirkning på både ens psykiske og fysiske helbred, hvis der er problemer med ens søvn.

Vi vil arbejde på at berolige nervesystemet og sænke frekvensen af hjernebølgerne. Jeg vil give nogle bud på hvad der kan forstyrre ens søvn og hvordan man kan håndtere det.

Praktisk

Undervisningen foregår hveranden tirsdag kl. 15 – 16.15. Der er adgang til lokalet 15 minutter før vi begynder, så alle er klar kl. 15.

Forløbet har en differentieret pris. Hvis du er ligeglad med hvad det koster, så koster det 750 kr. Hvis du skal tænke over om du er ligeglad, så koster det 500 kr. (Det betyder, at hvis du bare bruger én tanke på at overtale dig selv til at betale den høje pris, så skal du betale den lave.)

Hvis der er plads på holdet, er der også mulighed for at komme en enkelt gang. Prisen er 100/150kr.

Undervisningen foregår på Gml. Kongevej 5. Inde i gården er der en lille “sti” til højre.

Du tilmelder dig ved at skrive til mig på: psykologsara@sara

Hjælp! Jeg vil tilbage til siden om: Terapeutisk yin yoga.