Sara Hauge

Terapi

Tidligere forløb

At tage imod

16. november, 30. november og 14. december handlede det om at tage imod.

Hvis man som barn har mange oplevelser af ikke at blive set eller ikke at blive forstået, er det faktisk livstruende. Man kan blive bange for ikke at have retten til at eksistere. Det kan skabe en grundlæggende tilstand af frygt.

Hvis frygt fylder meget i ens liv, bliver det svært at tage imod alt det gode livet også er. På den måde bliver man afskåret fra det som kan berolige én og give følelsen af at livet er værdifuldt.

At række ud

5. oktober, 19. oktober og 2. november

Forløbet handlede om at række ud, bede om hjælp, mærke sine behov. Det handlede om tillid til verden og sig selv.

Vi har alle erfaringer med at række ud til nogen der ikke er der. De oplevelser har sat sig i vores væv, og påvirker os, når vi ønsker at række ud til verden. Måske opgiver vi, fordi det føles håbløst. Måske undgår vi det, fordi vi har lært at det er svagt eller vi forventer at der kommer en pris der skal betales. Måske overvældes vi af sorg.

Når vi kan mærke vores behov og stå ved dem, når vi har tillid til at verden vil os det godt, og tillid til at vi gerne må få opfyldt vores behov, så bliver livet lettere at leve. Det bliver også smukkere.

I det her forløb arbejdede vi kropsligt med de erfaringer der ligger i vores væv, som påvirker vores handlinger i dag. Vi kigger på alle de ideer der ligger og afholder os fra at mærke vores behov og forvente at få dem opfyldt.

Afsky

24. august, 7. september og 21. september handlede det om afsky.

Afsky er et vigtigt område, fordi vi har brug for at mærke vores afsky for noget, for at kunne sige; ad, nej, det vil jeg ikke. Vi oplever alle at der er ting vi ikke har lyst til, som vi alligevel får overtalt os selv til. Jo mere vi er blevet nødt til at overhøre vores afsky og vores nej, des lettere er det. Dermed bliver det svært at sætte sine grænser og passe på sig selv. Derfor er det vigtigt at få fat i sin afsky.

Eksamensangst

17. maj handlede om eksamensangst.

Mens vi arbejder på at få beroliget kroppen og nervesystemet, så vi kommer til stede her og nu, fortæller jeg lidt om angst. Hvad er angst? Hvad prøver den at hjælpe med? Hvad vil være en bedre hjælp? Der vil være info om hjernen, kroppen og nervesystemet, som man kan lytte til eller lade være. Der vil være små tricks som man kan tage med sig og bruge hvis de giver mening.

Eksamensangst har fået sin helt egen side, som du kan se her.

Forandring

31. maj handlede det om forandring.

Hvordan kan man både have en følelse af at være god nok som man er, og ønske at forandre noget der ikke er godt nok? Hvordan slipper man for fejlfinding og bebrejdelser, samtidig med at man tager hånd om ting man har brug for at ændre? Hvor meget kan man forandre sig og stadig være den samme?

Det kræver mod at forandre sig. Man har altid en tryghed ved det der er, også selvom det er noget dårligt. Forandring kræver også tillid til sig selv og verden; en tro på at man kan klare det der kommer, men at man ikke behøver at klare alt alene.

Forløb á 5 gange (2021/2022), med følgende temaer:

være til – præcis som du er (8. marts)

gøre det du har lyst til (22. marts)

have det godt (5. april)

sige nej (19. april)

føle dig god (3. maj)

Forløb á 5 gange (2021/2022), med følgende temaer:

Bekymring – tillid  (30. nov.)

Selvkritik – værdi (14. dec.)

Frygt – mod (11. jan.)

Ensomhed – samhørighed (25. jan.)

Frustration – taknemmelighed (8. feb.)

Du kan gå til infosiden om terapeutisk yin yoga her.